Selasa, 18 April 2017

STRATEGI PELETAKAN HARGA




Assalmu'alaikum Wr. Wb.

Hai sahabat blogger sekalian, apa khabar...?, disini kami akan berkongsi sedikit ilmu pengetahuan tentang strategi peletakan harga. Semestinya sahabat semua masih belum memahami dan  tertanya-tanya apa itu strategi peletakan harga dan bagaimana cara-caranya.  Rileks guys, kami akan memberikan penerangan dengan lebih detail.

 

1.0 PENGENALAN
            Penentuan strategi-strategi harga yang bersesuaian bagi produk-produk adalah amat mencabar dan dinamik dalam kebanyakan firma ia dipengaruhi oleh peraturan dalam sesetengah pasaran, persaingan global yang sengit dan pertumbuhan firma yang perlahan kerana kemelesetan ekonimi dan inflasi.
 
2.0 PERANAN STRATEGI HARGA
            Dalam sesetengah syarikat, harga memainkan peranan yang sangat penting dalam strategi pemasaran selain itu juga harga akan bersifat pasif dalam keadaan-keadaan tertentu. Disamping itu kualiti dan ciri-ciri produk, jenis saluran pengedaran, pengguna-pengguna akhir. Dan fungsi-fungsi yang dilaksanakan oleh ahli-ahli dalam rantaian nilai kesemuanya akan membantu dalam mewujudkan julat harga yang munasabah. Apabila sesebuah organisasi membentuk satu jaringan pengedaran baru, pemilihan bagi saluran dan orang-orang tengah  mungkin berdasarkan kepada strategi harga. Ketika terjadinya kejatuhan dan kemerosotan ekonomi dunia pada tahun 2000 dan 2010 menjadikan banyak syarikat memberikan perhatian yang lebih terhadap penggunaan harga bagi mengekalkan volume jualan, atau sekurang-kurangnya untuk melindungi saham pasaran.

2.1 HARGA DALAM STRATEGI PEMPOSISIAN
Harga merupakan satu bahagian yang penting dalam strategi pemposisian dan keputusan-keputusan mengenai perletakan harga perlulah diselaraskan dengn keputusan bagi kesemua komponen-komponen pemposisian. Kajian oleh A.T. Kearney mencadangkan bahawa berikutan kompleksiti dalam harga yang telah dirundingkan untuk produk – produk B-2-B, diskaun volume,terma-terma pemayran, rundingan-rundingan tempatan, pengangkutan dan pengendalian.

2.1.1 STRATEGI PRODUK
Keputusan perletakan harga memeprlukan analisis keatas campurn produk, strategi penjenamaan, dan kualliti serta ciri-ciri produk.  Namun begitu harga bagi produk-produk didalam baris produk tidak semesstinya sempadan dengan kos setiap barangan. Contonya, harga di pasaraya adalah berdasarkan strategi jumlah campuran atau kepelbagaian. Ciri-ciri dan kualiti produk adalah mempengaruhi strategi harga. Suatu produk yang berkualiti tinggi mendapat keuntungan dari harga yang tinggi dan juga memuaskan keuntunan pengurusan. Contohnya, jenama pencuci Hankel’s Purex berjaya mendapatkan para pelanggan untuk berbelanja katas dobi mereka dengan menambahkan helaian anti statik fabrik kepada penawaran purex. Begitu juga dengan Colgate Palmotive yang telah melancarkan pek-pek berus gigi mini pakai buang dan penyegar mulut Wisp, bagi memenuhi keperluan pengguna yang tidak dipenuhi untuk “ pencucian gigi On The Go”
 2.1.2 STRATEGI PENGEDARAN
Jenis saluran, keamatan pengedaran serta konfigurasi saluran mempengaruhi keputusan peletakan harga. Fungi-fungsi yang telah dijalankan serta motivasi orang tengah orang tengah perlu dipertimbangkan dalam penetapan harga. Peletakan harga adalah penting apabila pengedaran dilakukan oleh pengeluar, pengedaran yang intensif biasanya mengundang lebih banyak peletakan harga yang kompetitive.

3.0 SITUASI – SITUASI PELETAKAN HARGA
Antara situasi – situas yang memerlukan tindakan perletakan harga  termasuklah :
1.      Penentuan bagaimana untuk menentukan harga bagi sesuatu produk baharu atau baris produk.
2.      Penilaian untuk mengubahsuai harga apabila produk bergerak disepanjang kitar hayat produk.
3.      Perubahn keatas strategi pemposisian diperlukan untuk mengubahsuai strategi peletakan harga semasa.
4.      Penetapan bagaimana untuk bertindak balas terhadap tekanan daripada ancaman yang sengit.

4.0 PERANAN – PERANAN PERLETAKAN HARGA 
Harga memainkan pelbagai peranan dalam program pemasaran antaranya ialah:
  • Isyarat kepada pembeli – harga menawarkan satu kaedah komunikasi yang pantas dan secara langsung kepada para pembeli. 
  • Instrumen persaingan – harga menawarkan cara untuk menyerang pesaing dengan pantas dengan cara menggunakan harga yang tinggi, rendah atau setara. 
  • Meningakatkan prestasi kewangan – strategi peletakan harga perlulah dinilai sebagai jangkaan impak keatas prestasi kewangan firma. 
  • Pertimbangan program pemasaran – harga yang dikenakan adalah sebagai mengggantikan usaha penjualan, pengiklanan, dan promosi jualan. 
  • Meningkatkan prestasi kewangan – strategi peletakan harga perlulah dinilai sebagai jangkaan impak keatas prestasi kewangan firma. 
  •  
      5.0 STRATEGI PERLETAKAN HARGA
      Langkah-langkah utama dalam memilih suatu stratrgi perletakan harga bagi sesuatu produk baru, atau mengubahsuai strategi sedia ada adalah sebagaimana yang ditunjukan dalam rajah 11.1 berikut :
      Set Pricing Objectives
      ↓ 
      Analyze The Pricing
      Select Pricing Strategy
      Determine Specific Prices and Policies

Pembentukan strategi bermula dengan penetapan objektif-objektif perletakan harga yang akan memacu kepada pembangunan strategi kemudian untuk menganalisa situasi perletakan harga, dengan mengambil kira permintaan, kos, persaingan dan objektif perletakan harga.



5.0.1        Objektif-objektif perletakan harga
biasanya lebih dari satu objektif akan dilibatkan, dan adakalanya akan mengalami konflik dengan objektif lain. Contohnya : objektif pertama untuk meningkatkan saham pasaran sebanyak 30% dan objektif kedua adalah untuk mencapai suatu margin keuntungan yang tinggi, maka pihak pengurus perlu menentukan kebolehlaksanaan kedua-dua objektif tersebut.
Antara contoh bagi objektif-objektif perletakan harga yang sering diguna pakai :
Ø  Mendapatkan kedudukan pasaran – harga yang rendah digunakan bagi jualan dan saham pasaran.
Ø  Mencapai prestasi kewangan – menyumbang kepada keuntungan dan aliran tunai dan harga yang tinggi tidak akan diterima pembeli.
Ø  Pemposisian produk – harga digunakan untuk meningkatkan imej produk, kegunaan produk, mencipta kesadaran.
Ø  Merangsang permintaan – harga digunakan bagi menggalakan para pembeli untuk mencuba produk baru.
Ø  Mempengaruhi persaingan – untuk mempengaruhi pesaing sedia ada ataupun yang berpotensi.
5.0.2        Menganalisa situasi perletakan harga
Harga yang sistematil dan menyeluruh adalah sangat penting dalam penilaian konsep produk baru. Terdapat beberapa factor yang mempengaruhi perletakan harga diantaranya :
Ø  Sensitiviti harga pelanggan – salah satu cabaran dalam analisa perletakan harga ialah untuk menganggarkan bagaimana para pembeli akan bertindak balas terhadap harga yang berbeza.
Ø  Analisa kos – maklumat berkenaan kos adalah penting dalam membuat keputusan perletakan harga
Ø  Analisis pesaing – setiap strategi perletakan harga pesaing perlulah dinilai bagi menentukan (1) firma-firma manakah yang menunjukan persaingan yang saling nyata. (2) bagaimana firma-firma yang bersaing diposisikan berdasarkan harga. (3) sejauhmana kejayaan strategi perletakan harga setiap firma. (4) tindakbalas dari pesaing utama terhadap alternatif strategi harga.
Ø  Objektif perletakan harga – pengurus akan memberi kesan kepada tahap fleksibiliti perletakan harga dan perlu dimasukan sebagai bahagian akhir dalam menganalisa situasi perletakan harga.
5.0.3        Pemilihan strategi perletakan harga
            Menyediakan maklumat yang penting dalam memilih strategi perletakan harga yang bersesuaian. Pengurus perlu (1) menentukan sejauh mana keanjalan perletakan harga (2) menetapkan bagaimana untuk memposisikan harga yang relative kepada kos dan harga produk.
5.0.4        Penentuan harga dan polisi yang spesifik
            Memilih harga yang spesifik dan membentuk polisi-polisi untuk menguruskan strategi perletakan harga. Mula-mula kaedah-kaedah perletakan harga akan dikaji dan kemudiannya diikuti oleh perbincangan polisi harga. Terdapat tiga kaedah utama iaitu: (1) pendekaan berorientasikan kos (pengiraan pulangan modal dalam pulangan). (2) pendekatan berorientasikan persaingan (melibatkan penetapan harga yang setara dengan atau sesetengah peningkatan harga diatas atau dibawah harga pesaing). (3) pendekatan berorientasikan permintaan (menganggarkan nilai sesuatu produk kepada pembeli dan berapa banyak pembeli sanggup bayar untuk produk)

2 komentar: